افزایش خطر ابتلا به بیماری کلیوی درافرادی با شیوه ی زندگی  بی تحرک

21 اکتبر 2015 -نکات برجسته ی این پژوهش:

·        هر 80 دقیقه  در روز افزایش زمان بی تحرکی و کم تحرکی ( با فرض 16 ساعت بیداری در هر روز) با افزایش 20 درصدی احتمال ابتلا به بیماری مزمن کلیوی در ارتباط است.

·         نتایج این پژوهش که ارتباط بین رفتارهای بی تحرک وبیماری کلیوی را نشان می دهد در هفته ی  کلیه (3 تا 8 نوامبر) درمرکز کنوانسیون سان دیگو در کالیفرنیا  ارائه  می شود.

براساس این تحقیق رفتارهای sedentaryیا به عبارت دیگر کم تحرک بودن طولانی مدت در طول  روز  ممکن است یک عامل خطر برای بیماری مزمن کلیوی باشد.

بنا به تعریف رفتارهای بی تحرک عبارتند از فعالیت هایی که به حالت  نشسته یا خوابیده  صورت می گیرد و به ندرت در این شیوه، بیش از انرژی زمان استراحت، انرژی مصرف می شود. غالباً این  شیوه ی زندگی با عدم  فعالیت بدنی( فقدان فعالیت  فیزیکی یا شدید) اشتباه گرفته  می شود. رفتارهای بی تحرک یک فاکتورخطرمهم برای دیابت، هایپرتنشن و چاقی می باشند، اما تاکنون تأثیر آن بر افزایش خطر بیماریهای کلیوی بررسی نشده بود.

 دکتر Ferranti، دکتر Beddhuوهمکارانشان از دانشکده ی پزشکی Utahاین موضوع را در 5873 فرد بالغ که شدت ومدت زمان  فعالیت های فیزیکی آنها اندازه گیری شده بود، بررسی کردند.

 محققان دریافتند که هر 80 دقیقه در روز افزایش در زمان کم تحرکی با 20 درصد افزایش احتمال ابتلا  به بیماری مزمن کلیوی در ارتباط است. این ارتباط از مدت زمان انجام فعالیت  فیزیکی متوسط یا شدید، ویژگیهای جمعیتی ، بیماری عروق کرونر، نارسایی احتقانی قلب، بیماریهای ریوی و محدودیت جسمی در داشتن  تحرک، مستقل می باشد.

علاوه براین ، این ارتباط حتی پس از تنظیم نتایج برای دیابت نوع 2، فشارخون بالا و چاقی همچنان حفظ  شد. دکتر Beddhuمی گوید: رفتار بی تحرک و غیرفعال که تنها عدم فعالیت فیزیکی شدید یا متوسط نمی باشد به احتمال زیاد یک فاکتور خطر مستقل برای بیماری مزمن کلیوی است. با پی بردن به این ارتباط ، اکنون باید تأثیر رفتارهای بی تحرک را بر پیشرفت بیماری مزمن کلیوی و افزایش خطر ابتلا به بیماری مرحله ی نهایی کلیوی بررسی کنیم، بنابراین، با انجام مداخلاتی که رفتارهای کم تحرک را هدف قرار می دهند، به کند نمودن روند بیماری مزمن کلیوی کمک خواهیم کرد.

 منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/301327.php